Yapımcı ....:   LucasFilm
Y. Tarihi ....:   1990
Yazan ........:   draedan   -   18.TemmuZ.99
     

     Monkey Island 'ın çok anısı vardır bende. 8086, HDD'siz, mono monitorümle oynadığım bu oyunu unutmak mümkün mü? 4 DD disklik Mi'ı Etiler Show Computer'dan almış ve herif PC'mle ( pc'de oyunlar yeni yeni çıkardı ve halen Amiga furyası vardı ) dalga geçmişti ( git c64 al demişti herif, o aralar 286'lar şimdinin p2'si idi ). 4 diskten 2.yi arkadaşta unutmuş ve onun yüzünden Melee Island'daki Governer's Mansion'a girememiştim. Ne günler yaw, unutmak mümkün değil. Bugünün PC'cileri HD, DD nedir bilmezler sorsanız. Bu yüzden Adventure'cılar hep eskiler olur. Adam Fifa mı oynasın, Monkey Island'ı mı?

     Hatırlarım Adventure'ların altın zamanında Lucas'a herkes bir acaip bakardı. Bunun tek nedeni; icon adventure yapmaları idi. Sierra ve diğerlerinin graphic text adventure takılmaları ve oyuncuların da bunu istemesi de bunun daha ayrıntılı sebebi. Ne demiş atalarımız: "Icon Adventure'lar çıktı, mertlik bozuldu".

     Neyse, o gündür bu gündür Mi çıkalı 9 yıl olmuş. Aradan çok sular geçti ama Mi'ın kalitesini yakalayan bikaç ( yine Lucas'ın oyunları tavbii ) oyun oldu. Mi 1'i bu kadar özel yapan özelliklere bakalım:

     Grafik:
     90'ların başlarında 8086,286 vs. varken ayrıca şimdiki grafik kartlarının özellikleri gibi cga, ega, vga ve son olarak supervga vardı. EGA 16 renk, VGA 256 rengi desteklerdi (Benim CGA'im vardı). Bu yüzden şimdi başta 3D'li mi Sw Mode mu diye seçerken, o zamanlar cga,ega,vga,tandy ( ne olduğunu hiç öğrenemedim ) seçerdik. Vga'li oyunlar haliyle babalar gibi olurdu ama 256 rengi her oyun desteklemezdi.

     Monkey Island 'ın Vga'i desteklemesi büyük bir artı idi ve bunu çok da güzel yapmışlardı. Şekli bırakın en güzeli ışıklandırmaydı. Stan'in yerinde sizi harika bir manzara bekliyor. Üstte gece, altta yanan mumlar ve bunlarin yere yansıması. Bunun gibi harika ışık oyunları yapmışlar. Animasyonlar yeterince iyi değil. Her gerekli yere animasyon yapılmamış (Scumm Bar'da mumlar).

     Konu - Atmosfer - Oynanış:
     Bir adventure için en önemli madde nerdeyse. Mi1'in en büyük artısı. Hemen konuya değiniğim. Melee Island korsanlar için ilk uğrak yeri. Korsan olmak için Scumm Bar'daki Important Looking Pirates'ın verdiği görevi yapamayan korsan olamıyo. Buna ek olarak harbi korsanların yatıp kalkıp içebileceği, emekli olabilcekleri bir yer. Bunun nedeni LeChuck. Hepsini öyle korkutmuş ki denize çıkmak dursun banyoya giremiyolar!

     Guybrush threepwood 'da korsan olmak isteyen yeni yetmelerden biri ( Melee Island'a nasıl geldiğini bilmiyoruz ). Scumm Bar'dakilerden aldığı görevleri ( SwordMaster'ı yenmek, Melee Island Hazinesini bulmak, Governer's Mansion'dan bi heykel çalmak ) tamamlamak ilk bölümü oluşturuyor. Ondan sonra gelişen olaylarla Monkey Island'a gitmek zorunda kalacak.

     Oyun boyunca baba espriler var. Bilmecelerin acaip yollarla çözülmesi (çoğu böyle zaten), dialoglar, gelişen olaylar hepsi çok komik. Bu oyunu çok sürükleyici yapıyor ve bitirmeden bırakamıyorsunuz. Oyun tarihinin gördüğü en komik seri zaten, Monkey Island. Bir de Mi1 yeterince zor. Saçma çözümler olduğundan dolayı çok zaman kaybedecek ve sinir olcaksınız aynı zamanda hırs. :)

     Ayrıca oynanış bakımından çok yaratıcı fikirler de var. Mesela SwordMaster'ı yenmek. Kılıç kullanıyorsunuz fakat tam olarak kalem kılıçtan keskindir mantığı. SwordMaster'la dövüşmeden önce birçok korsanla muhattap oluyorsunuz. Dövüşün mantığı soru-cevaba dayalı. Rakip bir soru soruyor (ucubik tabii), siz doğru cevabı verirseniz bir adım ilerliyorsunuz, yanlışşa tersi. Bu bölümü geçmek iyi bir ingilizceye dayanıyor ya da not tutmaya. Korsanları hallettikten sonra Swordmaster'ın önüne çıkıyorsunuz ama onun sorduğu bütün sorular farklı. Fakat bildiğiniz sorulara mantıken benziyor. Bu yüzden not tutma burda suya batıyor.

     Müzik - Fx:
     Müziğe harika diyebiliriz ama oyunun çoğu yerinde sessiz oynuyoruz. Olan yerlerde ise dediğim gibi çok hoş melodiler var. Ses efektleri ise şimdiye göre tam bir rezalet. Unutmamak lazım ki PcSpeaker, Adlib zamanları. Henüz SoundBlaster ortalıkta yok. Çok itici efektler var. Lucas'takiler bunu fark etmiş olcaklar ki serinin 2. bölümünde hepsi harika. Bu arada Lucas'ın çoğu oyununun müzikçisi Michael Land yapmış müzikleri.

     Mi1'in iki versiyonu var. 90'da çıkan bilindik versiyonu ile sanırım geçen sene çıkan geliştirilmiş cd versiyonu ( Her yerde arıyorum, elinde olan varsa, email atıversin ). Arasında multimedia farklılığı
( daha kaliteli ses,müzik + CdAudio ve bikaç yeni melodi) ve inventory farklılığı var. Orjinalinde yazıyla olan inv. yenisinde grafikli.

     Lucas'ın oyunlarının bu kadar iyi olmasının önemli nedenlerinden biri Scumm (Script Creation Utility for Maniac Mansion) . Scumm halen kullanılıyor. Yapımcılarından Ron Gilbert zaten Mi 1 ve 2'nin yaratıcısı. Ayrıca Tim Schafer (Full Throttle, Day Of The Tentacle, Grim Fandango )'in de kadroda olması Mi1'in Adventure Tarihinde klasik olmasını sağladı.

     Artık fazla Adventure çıkmıyor, yılda 2-3 tane anca. Bu yüzden bu eskilerle nostalji yapmanın tam zamanıdır.